Årets Sill 2019 med smak av Kokos och Chili lanseras 6 juni
Aldrig tidigare har Årets Sill haft en så stor och gedigen jury som i år. När Sjöräddningssällskapet hade sitt riksmöte var Salt & Sill och Klädesholmen Seafood på plats och presenterade tre olika nominerade smaker för sjöräddare från hela landet. Sjöräddningssällskapet arbetar för en ökad säkerhet till sjöss. Genom sina 71 stationer längs Sveriges långa kust och i de stora sjöarna utgår 2 200 frivilliga sjöräddare har jour dygnet runt, året om.
När juryn lagt sina röster och dessa räknats stod det klart att Årets Sill 2019 är en krämig sill med lätt karibiska smaker av Kokos och Chili.
Projektet Årets Sill är ett samarbete mellan restaurang/konferensanläggningen Salt & Sill på Klädesholmen och Klädesholmen Seafood. Målsättningen är att ta fram nya, spännande och innovativa sillinläggningar och samtidigt bidra till Sjöräddningssällskapets viktiga arbete. Förslagen till Årets Sill tas fram av Salt&Sill och dess personal. Efter juryns val kvarstår Klädesholmen Seafoods arbete med att ta fram en sillinläggning som är anpassad för fabriksproduktion.
Sillen har lansering den 6 juni då man också firar Sillens Dag på Bohusländska Klädesholmen.
En krona per såld sillburk går direkt till Sjöräddningssällskapet.
Årets Sill 2019 fortsätter säljas fram till juni 2020.