Styrelsen i Klädesholmen Seafood AB har utsett Annika Fogelström Helmer som ny VD med tillträde 1 mars 2019. Per-Aste Persson lämnar därmed VD-posten men finns kvar som styrelseledamot och delägare i företaget.

Annika Fogelström Helmer har en omfattande karriär från försäljning- och marknadsarbete inom hotell- och restaurangbranschen i både Sverige och USA. Annika har det senaste åren haft rollen som Vice VD och Marknadschef på Klädesholmen Seafood och kommer fortsätta att vara drivande inom försäljning. 

”Det känns oerhört roligt att arbeta med sill! Framför allt vårt fina, starka varumärke som vi fortsätter positionera på marknaden”, säger Annika.

Annika antar rollen som VD i ett familjeföretag där det idag arbetar sjätte generationen av sillfabrikörer.

”Jag tycker det känns väldigt roligt och spännande att lämna över till Annika“, säger Per-Aste Persson. ”Hon har en bra samsyn med ägarfamiljernas värderingar och jag tror att hon kommer fortsätta att förstärka den positiva utvecklingen av Klädesholmens synonym med sjömat av högsta kvalité”.

Inför den långa tradition och historia som företaget bär med sig känner Annika en stor ödmjukhet. 

”Man måste förstå historien för att kunna möta framtiden”, säger Annika och syftar till utmaningen i att bygga på en så lång historia, men samtidigt kunna modernisera sillen för kommande generationer. ”Sillen är starkt förknippad med svenska traditioner och festliga tillfällen så jag tror också att det är viktigt att kunna driva nya spännande sätt att äta sill på, både till vardags och fest”.